Aktietorget – en källa till net-nets?

Efter att ha lyssnat på #47 av Sparpodden, bestämde jag mig för att gå igenom samtliga 124 bolag på Aktietorget för att se om jag kunde hitta några net-nets. Jag gjorde detta för ca ett halvår sedan med väldigt klent resultat. Den enda för mig sedan tidigare kända net-net-aktien som är listad hos Aktietorget är Gullberg & Jansson. Efter att idag ha gått igenom hela listan kan jag konstatera att inte ens Gullberg & Jansson är en net-net längre. Efter den starka rapporten tidigare i veckan handlas aktien marginellt ovanför NCAV. Det som är slående är hur högt värderade många av Aktietorgets bolag är. Att det finns spekulanter som är beredda att betala uppemot 40 gånger det egna kapitalet för bolag som aldrig har visat svarta siffror och för det mesta inte ens har någon omsättning är för mig en gåta. Jakten på svenska net-nets och billiga bolag i allmänhet får gå vidare på andra aktielistor.

Lämna en kommentar